BlogTaalcoach

5 fouten bij de studie van het Italiaans die jij ook kunt maken

Ok. Veel van mijn tips op deze website zijn inkoppertjes. De taalcoach – tips. Zo hoef je niet bang te zijn voor fouten, moet je van mij doorzetten met je studie, kun je leren omgaan met grammatica (zo erg is het écht niet), heeft het voor en nadelen om wat ouder te zijn als je begint aan je taalstudie, is het handig om realistisch te zijn en moet je vooral haalbare doelen stellen.

Goed, daarmee ben ik een tweederangs psycholoog die denkt dat jouw leven maakbaar is. Ik weet heel goed dat dat niet zo is (mijn leven is heel weerbarstig en ik krijg echt jeuk van mensen die zeggen dat je dingen moet wíllen of dat je positief moet denken).

Toch geloof ik wel dat je van juiste coachingstips wat kunt leren. En van de ervaringen van anderen. Zo maakte ik onderstaande fouten. Kijk wat je er mee doet. Inzicht dat je eenzelfde fout maakt, is al heel wat.

  1. Zelfoverschatting

Vaak dacht ik na de uitleg: O, dat snap ik. En dan ging ik niet oefenen. Dit is een vorm van zelfoverschatting en dit overkomt veel mensen. In de oefeningen kom je echter concrete voorbeelden tegen en uitzonderingen die je niet leert door de uitleg te lezen. Leren is doen, niet alleen weten. In de didactiek maken ze onderscheid tussen leren en verwerven. Leren doe je door iets te snappen, verwerven door het te doen.

2. Denken dat je de enige bent die het niet snapt.

Niet tegen de juf zeggen dat je het niet snapt, dat is erg jammer. Juffen proberen wel te kijken naar hun leerlingen om te kijken of de stof land, maar ze zijn ook tegelijkertijd bezig met de details van een grammaticaal onderwerp, die ene leerling die naar buiten zit te staren, de temperatuur in het leslokaal. Kortom we zijn maar mensen. Als jij ons niet helpt, dan kunnen wij jou ook niet goed helpen. Wees niet bang de klas op te houden. Als de juf het idee heeft dat het alleen jouw probleem is zal ze je individueel helpen en niet klassikaal.

3. Slordigheid

Niet willen weten van de hoed en de rand. Je moet precies zijn en alles willen weten. Ik ben hier ook niet goed in. Nog steeds niet. Ik heb geen oog voor detail, maar toch kan ik het op sommige momenten voor kiezen om het wel te hebben. Bij een schrijfopdracht bijvoorbeeld moet je heel precies zijn. Soms kan het helpen eenzelfde grammaticaal onderwerp te horen uitleggen door tien verschillende personen voordat het kwartje valt. Lees het in je boek, maak opdrachten, luister naar een YouTube filmpje over eenzelfde onderwerp, zoek het op internet op bij verschillende bronnen. Wees niet tevreden met een ruim voldoende, maar ga voor de 10. Maak voor jezelf een overzicht. Heb je informatie op orde.

4. De schuld altijd bij jezelf leggen

Er kunnen veel oorzaken zijn dat je iets niet snapt. Iets wat vaak voorkomt is dat het nivo te hoog ligt. Zeker bij mensen die zelf dingen opzoeken op internet. Daar is de informatie niet aangepast op nivo A2, maar wordt bijna alles gepresenteerd op B1/B2 nivo. Nou heb ik er een hekel aan als mensen altijd de schuld buiten henzelf liggen, maar feit is dat je soms niet goed doorhebt wat het probleem is en waar het wringt. Je kunt dan het verkeerde dingen als een probleem zien. Bijvoorbeeld denken: Ik kan echt geen Italiaans leren, ik stop er maar mee. Dat is niet zo. Je moet iets anders doen. En je moet op zoek gaan naar wat dat is.

5. Niet reflecteren op fouten of de kop in het zand steken

Soms gaan dingen fout. Dan moet je daar bij stil staan. Kijken wat de fout is, waarom je die maakt en hoe je die kunt voorkomen. Hierbij moet ik denken aan toen ik in Italie op B1 een cursus deed. Ik moest een presentatie voorbereiden en had een moeilijk onderwerp gekozen maar wist niet waar ik goede informatie kon vinden. De presentatie heb ik afgeblazen. Ik had gewoon moeten vragen aan de docent of ze me had kunnen helpen. Maar doordat ik met zoveel dingen bezig was op dat moment had ik nog niet eens helder wat mijn probleem was. Soms weet je wel dat je een probleem hebt, maar ben je nog niet bezig met het zoeken naar een oplossing. Daarom moet je dus altijd stiltstaan bij problemen. Dit klinkt heel suf, maar voor mij was het geen vanzelfsprekendheid.

Komt één van deze fouten jou bekend voor? Dan blijkt dus maar weer eens dat je normaal bent.

Wil je meer weten over veelgemaakte grammaticale fouten? Lees dan dit blog

Wil je liever van filmpjes kijken op A2 nivo? Kijk dan naar deze YouTube afspeellijst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *