BlogOverig

Overzicht Italie websites

DitisItalie logo

Als je Italiaans leert is het handig om nieuws over Italie te volgen via websites en social media. Maar waar begin je? Ik geef je een overzicht van Italie websites, heel handig! Er zijn een aantal leuke sites, die allemaal hun eigen opzet en insteek hebben. Ik wil ze hier bij jullie introduceren, dan kun je zelf bekijken welke interessant voor jou is. Het ene is actiever op facebook, het andere beter op twitter. De volgorde is van groot naar klein, de websites met de meeste volgers bovenaan. Dat betekent echter niet dat dit ook de meest interessante zijn, wellicht wil je een kleine parel ontdekken onderaan de lijst beneden.

Impariamo l’Italiano. (550.000 volgers op Facebook, 41.000 volgers op Instagram, 5000 volgers op Twitter)

Dit is een website in het Italiaans, gemaakt door Jordy uit Spanje, die gericht is op het verspreiden van kennis over de Italiaanse taal. De website heeft allerlei old school grammatica oefeningen, geordend per onderwerp. De social media geven je een dagelijkse dosis kennis over de Italiaanse taal. Je krijgt snel leuke reacties als je een comment achterlaat op één van de social media kanalen. En die interactie is dan weer goed voor je Italiaans natuurlijk!

Sgrammaticando (53.000 abonnees op YouTube, 42.000 op Facebook)

Is geen website, maar begonnen als YouTube kanaal van de Italiaanse Fiorella Atzori. Haar filmpjes waren zowel bedoeld voor Italianen als voor buitenlanders die Italiaans leren, maar dan wel voor de iets gevorderde leerling (ca vanaf nivo B1). Inmiddels heeft Fiorella ook haar eigen boek uitgebracht, wat een beetje lijkt op de Italiaanse versie van de boeken van Paulien Cornelisse. Alleen dan meer gericht op fouten dan op bijzondere uitingen van taal.

Ciao tutti (31.000 volgers op Facebook, 11.000 op instagram, 6000 op twitter)

Dit is ongetwijfeld Nederlands grootste Italie blog. Gemaakt door Saskia Balmaekers, die inmiddels al tien jaar deze website onderhoudt en vele mensen aanstuurt die haar direct vanuit Italie op allerlei plekken content aanleveren.  Saskia snapt heel goed dat je soms dingen gratis moet doen, om daar later de vruchten van te plukken. Ze heeft toerisme gestudeerd en weet dus dingen te verkopen. De website heeft daardoor veel oog voor relatief onbekende plekken. Toerisme en mooie plekjes hebben het overwicht. Het nadeel is wel dat het allemaal een beetje romantiserend is: alles aan Italie is even prachtig, leuk en alle mensen zijn lief. Armoede en bureaucratie bestaan niet. Het is dus meer een reclamewebsite voor Italie dan dat het een nieuwswebsite is. Wel kun je er dus goed terecht voor informatie over leuke vakantieplekjes. Bereid je je vakantie voor, dan is dit een goede website. Op Facebook linken ze naar leuke artikelen, op twitter is er ook veel reclame voor het Italiaanse reisburootje van Saskia. Mooie plaatjes op Instagram.

De smaak van Italie (14.000 op Facebook, 5000 op instagram, 6000 op twitter)

Positief en rooskleurig beeld van Italie. Zij organiseren volgens mij ook het Little Italy Italie evenement in Amsterdam. Omdat ik geen evenementen meisje ben, ben ik er weinig bekend mee. Maar hou je daar wel van, dan is dit iets voor jou! Ook bekend van het papieren magazine dat in de winkels ligt.

DitisItalie logo

DitisItalie (14.000 volgers op Facebook, 233 op instagram, 2.500 op twitter )

Voor deze website heb ik zelf vier jaar geschreven, ik deed er de cultuursectie: films en (kook)boeken  recenseren. De website wordt geredigeerd door Edward Hendriks, copywriter van beroep en dus ook specialist in het verkopen door middel van zijn woorden. Een iets kleinere website die werkt met columnisten. Hierdoor krijg je veel meer opinie op de website. Er zijn diverse Italie kenners: Nederlandse immigranten in Italie, journalisten, gelukszoekers, docenten zoals ik: van alles wat. Hierdoor roept de website veel meer emotie en betrokkenheid op dan Ciao Tutti. Het is een soort twitter van de Italie websites. Ook is er op de site minder info en meer oppervlakkige toeristische informatie over Italie in vergelijking met Ciao Tutti. Je vindt daarentegen wel weer meer kritische info. Culturele zaken die contrasteren met hoe wij het in Nederland gewend zijn. Soms verschijnt er een artikel over de moeizame bureaucratie of het chauvinisme over het Italiaanse eten. Eigenlijk alleen interessant op Facebook. Met twitter en instagram doen ze niet zoveel.

Dilit International House Roma (7000 volgers op Facebook, 1800 volgers op Instagram, 2000 volgers op Twitter)

Italie’s meest bekende taalschool met cursussen Italiaans voor buitenlanders. Gerenommeerd ook vanwege de cursussen didactiek voor docenten Italiaans in opleiding. Innoverend en dynamisch.

Italie magazine (6000 op Facebook, 1000 op instagram, niet actief op twitter)

Vooral bekend om de papieren uitgave van het tijdschrift dat in winkels en supermarkten ligt, maar ook online te volgen en via social media. Positief en rooskleurig beeld van Italie. Wel soms mooie achtergrondartikelen over Italie. Fijn als je houdt van bladeren op de bank, ipv swipen.

Italie.nl (4000 volgers op Facebook, 74 volgers op instagram, 3000 op twitter)

Deze website wordt gerund door Claudia Zanin. Ik vind de website niet zo gebruiksvriendelijk, maar er is wel weer info te vinden voor zakendoen met Italie, trouwen in italie, een tweede huis in Italie. De informatie is vrij zakelijk en gericht op een bepaald type lezer: een beetje voor insiders. Iets minder voor eenmalige vakantiegangers. Je moet zelf maar even kijken of je daar bij hoort. Toch heeft de website veel mensen aan zich weten te binden die content hebben weten te leveren.

Il giornale della fiera (3000 volgers op Facebook, 135 op instagram, 4.500 op twitter)

Dit is een website van de makers van het fysieke Italie krantje dat je op veel plekken (wijnhuizen, Italiaanse delicatessenzaken) in Nederland kunt vinden: il giornale della fiera. Wat ik wel leuk vind is dat er veel aandacht is voor de Italiaanse stijl en levenswijze en ook hier is aandacht voor praktische zaken zoals een tweede huis. Achter Il giornale zit een V.O.F, ongetwijfeld mensen met passie maar ze laten zichzelf niet zo zichtbaar op de website terwijl consumenten dat tegenwoordig wel willen weten: wie er achter de informatie zit, wat hun drijfveren zijn. Aanbevolen voor twitter waar ze veel Italie nieuwtjes verspreiden.

Italie Uitgelicht

Italie Uitgelicht (2000 volgers op Facebook, 1200 op instagram, 1500 op twitter )

Ook hier heb ik een tijd voor geschreven. Ik schreef over de oudheid en recenseerde er boeken over Rome. Deze website is in handen van Aniek Rooderkerken. Zij studeerde kunstgeschiedenis met een focus op de Renaissance en liep stage bij de Uffizi in Firenze. Daardoor weet ze heel veel over de Italiaanse kunst. Dit is dan ook de hoofdmoot van haar website, die zich echt heel specifiek richt op kunstliefhebbers. Doordat ze veel gericht is op schoonheid en beeld, is haar instagram account ook interessant.

Mustafa Marghadi (9000 volgers op Twitter)

Correspondent voor Italie voor de NOS

Ilja Leonard Pfeiffer (4000 volgers op Instagram)

Nederlandse schrijver die in Genua woont. Maakt hele mooie foto’s van de stad, met een rafelig randje en een poëtisch tintje. Ander soort foto’s dan de gebruikelijke toeristentrekkers van strandjes, blauwe zee en pasta.

Rosita Steenbeek (3000 volgers op Twitter)

Nederlandse schrijfster die in Rome woont. Twittert veel over vluchtelingenproblematiek in Italie.

Miriam Bunnik (500 op Facebook, 500 op instagram, 1000 op twitter)

Miriam is Nederlands meest bekende vertaler voor de Italiaanse taal. Haar accounts zijn een mengelmoes van Italie waardigheden en persoonlijke belevenissen over haar leven als moeder / zzp’er.

 

En natuurlijk kun je ook Di’ la tua volgen op Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn en Twitter. Zie ik je daar? CIAO!

Lezersbeoordeling Hoe beoordeel jij dit blog?

2 gedachten over “Overzicht Italie websites

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *