Plusklaskinderen Emma

Leerlingen die wat extra uitdaging kunnen gebruiken van de Koningin Emma school geef ik in kleine groepjes Italiaanse les. Ik zie de kinderen 1 x 30 min in de week.

Methode

Huiswerk: Uit onderzoek blijkt dat het goed kan zijn voor kinderen om huiswerk te maken. Beter elke week een heel klein beetje, dan soms heel veel. Ik probeer daar in de les aandacht daar aan te geven. Ze krijgen één kleine thuisopdracht per week, die we dan in de les bespreken.

Woordjes leren: uit taalkundig onderzoek blijkt dat woordenlijsten leren zonder betekenisvolle context weinig zin heeft en demotiverend is. Anderzijds is het wél goed voor de plusklasleerlingen om hun werkgeheugen te trainen, omdat dit een functie is die weinig bij hen is getraind en waarmee sommige van hen op latere leeftijd in problemen kunnen komen. Ook moeten ze studievaardigheden leren. Daarom heb ik toch besloten dat de kinderen elke week 10 woordjes moeten leren in een bepaald thema (bijv. kleuren, schoolspullen, jezelf voorstellen etc). De woordjes kunnen ze ook thuis en op school oefenen met de app Quizlet.

Korte handleiding:

  • je gaat naar ‘inloggen’ bij gmail.com en logt in met de account van school (De koningin-emmaschool.nl is een gmail account) Het email adres is hun voornaam, eerstelettervandeachternaam@konigin-emmaschool.nl. De kinderen hebben zelf hun eigen wachtwoord gekozen.
  • je gaat naar quizlet, installeert deze op uw tablet of telefoon en kiest daar voor inloggen
  • Je kiest ‘inloggen met google’ en vervolgens zit je in het programma Quizlet

Grammatica: Grammatica leren is niet persé nodig als je kinderen een taal leert en bij de lessen Engels op de basisscholen wordt dit weinig of niet gedaan. Echter, omdat plusklasleerlingen wel iets extra’s aangeboden mogen krijgen vind ik grammatica relevante kennis voor deze slimme leerlingen, als we dan toch met taal bezig zijn. Doel is wel leerlingen zoveel mogelijk zelf de grammatica te laten ontdekken en ook te laten zien hoe ze hiermee hun praktische communicatieve vaardigheden mee kunnen verbeteren.

Didactische technieken De middenbouw en bovenbouw hebben allebei een leuk boek. Daarnaast doen we, in de onderbouw meer dan in de bovenbouw, veel spelletjes om de woordenschat te vergroten. Voorbeelden zijn het commando spel, voorwerpen benoemen die in een zakje zitten, memory, ganzenbord, kettingvragen, ze leren liedjes, worden voorgelezen, rollenspellen etc. etc.

Praten in het Italiaans door de juf: de juf praat zelf zoveel mogelijk Italiaans in de les, omdat onderdompeling in de doeltaal belangrijk is in het verwervingsproces. Als instructies niet aankomen of het werkgeheugen vol zit heeft dit geen zin meer en dan schakel ik over naar het Nederlands.

Vooruitgang en doelen

Het is belangrijk dat kinderen zelf leren om hun progressie te beoordelen. Dat ze na een jaar geen nivo A1 zullen bereiken zoals mijn volwassen groepen moge duidelijk zijn. Toch denk ik dat ze na een jaar les echt wel wat kunnen.

Wat kunt u doen om uw kind te helpen bij zijn Italiaans?

  • Weet op welke dag hij of zij Italiaanse les heeft.
  • Zorg ervoor dat uw kind het boek (Forte/Espresso Ragazzi) bij zich heeft op school op het moment dat hij Italiaanse les heeft. Door de week mag het boek mee naar huis genomen worden.
  • Vraag hem of haar eens naar woordjes die hij / zij moet oefenen voor de komende week
  • Vraag hem of haar of hij zijn opdracht voor Italiaans al heeft gemaakt.

Wat kunt u doen als uw kind in zijn vrije tijd nog wat Italiaans wil doen?

Wilt u lezen hoe het mij verging om mijn eigen kind les te geven? Lees dan dit blog