Plusklaskinderen Emma

Inmiddels geef ik mijn kind geen privé lessen meer. Ik heb dit ongeveer 4 maanden gedaan in het voorjaar van 2018 en hoewel het eigenlijk heel goed was voor zijn Italiaans, vond ik het voor hem niet zo leuk om op deze manier Italiaans te leren. Daarom geef ik nu les aan de plusklassen van de basisschool. Leerlingen die wat extra uitdaging kunnen gebruiken geef ik in kleine groepjes Italiaanse les. Het tempo hier ligt een stuk lager, want ik zie de kinderen maar 1 x 30 min in de week. Toch is dit voor mijn zoontje (en ook voor andere kinderen) een stuk leuker.

Italiaanse les voor kinderen

Een kind uit groep 8 kun je heel wat meer beschouwelijke informatie over taal en grammatica aanbieden dan een kind uit groep 4 die nog zijn best doet om fatsoenlijk te schrijven. Daarom gebruiken we in de bovenbouw een ander boek dan in de onderbouw. De CD die uw kind heeft meegekregen is voor de kinderen uit de bovenbouw ook beschikbaar in de Google Drive van de leeromgeving van school. Daar verschijnen ook stencils en woordenlijsten. Als uw kind dus iets kwijtraakt, kan hij het hier terug vinden.

Alle kinderen kregen een Italiaanse naam bij de start en alle klassen hebben een liedje geleerd. Deze kun je vinden in mijn afspeellijst voor Bambini op YouTube. Inmiddels hebben we het introductiehoofdstuk en hoofdstuk 1 afgerond. In januari heb ik met alle kinderen een klein gesprekje gevoerd in het Italiaans en gekeken naar hoe ze hun huiswerk en materiaal bijhouden. Sommigen van hen hadden een gesprekje met Grassoccio Grasso. Ook las ik het sprookje van Roodkapje  voor. Alle kinderen mochten tijdens het voorlezen één woord vragen. Soms stopten we om even te overleggen welk sprookje het zou kunnen zijn. Alle klassen hadden het juist geraden. Kinderen vroegen heel slim om de woorden zoals ‘lupo’, ‘foresta’, ‘nonna’.

Italiaans in de onderbouw

In groep 4 t/m 6 doen we spelletjes om de woordenschat te vergroten (ik gebruik daarvoor een spellendoos van een Italiaanse uitgever voor taalboeken) en maak ik kinderen bewust van de logica en structuur van een taal. Ik laat ze nadenken over hoe een taal werkt, dat je op een vraag: “hoe heet je? niet kunt antwoorden “hij heet Edmond”. De kinderen in de onderbouw zijn begonnen met de grammatica van het mannelijk en het vrouwelijk in de Italiaanse taal. Het gaat dan over zelfstandige naamwoorden en bezittelijke voornaamwoorden. Concreet hebben ze geleerd hoe je je naam zegt, hoe je iemands naam vraagt en hebben ze woorden geleerd van dingen in het klaslokaal, schoolspullen en kleuren. We beginnen nu aan het hoofdstuk over familie

Italiaans in de bovenbouw

In groep 7 en 8 kijken we naar regels over het persoonlijk voornaamwoord, mannelijke en vrouwelijke woorden, regels voor klanken en de tegenwoordige tijd. In de bovenbouw hebben we ook een begin gemaakt met het vervoegen van regelmatige werkwoorden in de tegenwoordige tijd. Ze hebben geleerd te zeggen wie ze zijn en waar ze vandaan komen. Ook hebben ze de getallen geleerd van 1 tot 10.

Vooruitgang en doelen

Ik heb bij alle leerlingen 10 woordjes gevraagd in een kleine formatieve woordjes toets. 5 om te vertalen naar het Italiaans, 5 naar het Nederlands. Het is nogal wat voor kinderen van groep 4 om woordjes te leren. De woordjes die ik vroeg waren vooral woordjes die we in de les hebben gebruikt. Ik corrigeer deze overhoring niet en ze krijgen er geen cijfer voor. Ze hebben zelf heel goed een idee van hoe ze het hebben gedaan. Dat was het doel. Het is belangrijk dat kinderen zelf leren om hun progressie te beoordelen.

Dat ze na een jaar geen nivo A1 zullen bereiken zoals mijn volwassen groepen moge duidelijk zijn. De kinderen op de basisschool zullen buiten mijn lessen nog maximaal een kwartier in de week aan Italiaans besteden.  Toch denk ik dat ze na een jaar les écht wel wat kunnen. En ik hoop dat ze met behulp van YouTube bijvoorbeeld ook in hun vrije tijd naar het Italiaans gaan luisteren. Zo kun je onder deze link de playlist vinden van de Italiaanse “Kinderen voor Kinderen”. Zet deze thuis vooral eens op.

Wat kunt u thuis doen met uw kind?

  • Vraag hem of haar eens naar woordjes die hij / zij al kent.
  • Kijk eens met hem of haar of naar zijn of haar boek en de filmpjes van de CD-ROM of DVD. De audio fragmenten van de methodes staan voor de leerlingen van de bovenbouw ook de Google Drive van school.
  • Zet eens de filmpjes op van mijn afspeellijsten op You-Tube: de afspeellijst ‘Bambini’ gemaakt met leuke filmpjes. Sommige filmpjes hebben we gebruikt in de les. En er is een afspeellijst met de Italiaanse kinderen voor kinderen. Kijk eens naar Peppa Pig in het Italiaans op YouTube of naar dit kanaal met de klassieke sprookjes, in het Italiaans.
  • Als uw kind naar Netflix kijkt naar kinderfilmpjes: zet de instellingen van de audio of ondertiteling eens op het Italiaans. Dat kan door in het filmpje op ‘pauze’ te drukken en dan naar ‘opties’ te gaan.
  • Luister eens naar Italiaanse muziek voor kinderen op Italia.fm (Rai Radio Kids)